Terugblik Kennissessie Veranderen doe je Samen
Veranderen doe je Samen, dat was het thema van de kennissessie en netwerkbijeenkomst van de sector crisisbeheersing en rampenbestrijding van onze veiligheidsregio op 2 oktober. Inspireren, innovatie en nadenken over de uitdagingen binnen de wereld van de crisisbeheersing stonden centraal.
Timon Hoitink, gedragspsycholoog van de Behaviour Change Group, trapte af met een prikkelend betoog over de vraag waarom de meeste overheidscampagnes meestal niet succesvol zijn. Het antwoord: ze houden geen rekening met het feit dat veel gedrag onbewust is. Wat is de rol van de omgeving, sluit aan bij de waarden van de doelgroep, verken de weerstand en maak het aantrekkelijk voor hen om gedrag aan te passen, zo hield hij de zaal voor.
Workshops
In drie workshops konden de deelnemers aan de slag met de thema’s burgermoed, partners in de crisis en gedragsverandering.
Burgermoed
René van Santvoort en Michaël Bertels verkenden in de workshop “Burgermoed: Als je het zelf kan, doe het dan!" de rol van de overheid als de burger zichzelf organiseert om op te treden bij een crisis. Wat is burgerhulp bij crises? En wat kunnen wij doen om te ondersteunen en wat moeten wij vooral laten? Aan de hand van het voorbeeld van de containermilieuramp in 2019 bij de Waddeneilanden kwam men onder meer tot de conclusie dat je goed moet nadenken hoe je als overheid beter aansluit op burgerinitiatieven door nadrukkelijk af te spreken welke rol en verantwoordelijkheid je deze geeft bij incidenten. Wellicht kunnen goede kaders hierbij helpen.
Partners in crisis
Tjerk de Laat en Claudia van Megen verkenden samen met de deelnemers in de workshop ‘Partners in Crisis’ het netwerk van de 'crisis'. Aan de hand van concrete scenario’s (natuurbrandbeheersing, boerenprotesten en hoog water) werd duidelijk welke partners daarbij een rol spelen en wat hun belangen uitdagingen zijn in de samenwerking. Ook hier bleek weer: maak verbinding met het perspectief van de inwoner.
Gedragsverandering
Imca van Dijk, Jennifer Pansier en Christel Verschuren daagden de deelnemers van hun workshop ‘Gedragsverandering’ uit aan de hand van een eigen ingebracht voorbeeld uit te werken wat er moet gebeuren om het gewenste doelgedrag te bereiken. Hoe kom je van huidig gedrag naar gewenst gedrag? Een puzzel waar de deelnemers enthousiast mee aan de slag gingen.
Informatiemarkt
Een leuke en informatieve informatiemarkt sloot het geheel af met concrete voorbeelden van o.a. virtual reality, de toepassing van AI, GeoViewer, de gloednieuwe risico- en crisiswebsite Brabant Alert en de newsroom van de veiligheidsregio, het VeiligheidsInformatie Knooppunt en de wijze waarop bestuur en partners worden betrokken bij de ontwikkelingen binnen de veiligheidsregio.